Nettiajanvaraus 24/7

Joustavien vastaanottokäytäntöjemme vuoksi kaikki vapaat ajat eivät näy nettiajanvarauksessa.

Mikäli etsimäsi palvelu ei löydy verkkopalvelusta tai vapaita aikoja ei löydy lähipäiville, voit soittaa asiakaspalveluumme ja tiedustella aikoja puhelimitse asiakaspalveluumme numeroon 02 250 4433. Puhelinajanvaraus aukeaa arkisin klo 08.00.

Ohjeita ajanvaraukseen

Terveystarkastus ajokorttia varten

  • Ajokortti- tai mopokorttitodistusta varten varataan 15 minuutin aika.
  • Jos olet yli 68-vuotias kuorma-autoilija tai yli 70-vuotias henkilöautoilija, pyydämme varamaan ajan puhelimitse numerosta 02-2504433.
  • Täytäthän ennen vastaanottoa esitiedot ajokyvyn arviointia varten. Voit tulostaa ja täyttää lomakkeen kotona tai saapua vastaanotolle n. 15 min ennen varattua aikaa, jotta ehdit täyttää esitiedot ilmoittautumisen yhteydessä.
  • Turun Perhelääkärit voi toimittaa ajokykylausunnon Traficomin palveluun, mikäli kyseinen asiakirja soveltuu toimitettavaksi sähköisesti. Voit varmistaa Traficomin palvelusta voiko tarvitsemasi lausunnon toimittaa sähköisesti.
  • Mikäli olet asettanut kieltoja tai rajoituksia potilastietojesi hakemiseen, ei myöskään Traficom välttämättä pysty hakemaan tietoja. Turun Perhelääkärit Oy ei vastaa siitä, että Traficomin palvelu toimii häiriöttä eikä Turun Perhelääkärit Oy vastaa Traficomin palvelussa ilmenevistä virheistä tai häiriöistä.
  • Lääkärin lausuntoa (B-lausunto, C-lausunto) varten varataan lääkärin vastaanottoaika, minkä lisäksi laskutetaan lausunnon kirjoittamiseen käytetystä ajasta.
  • Päihteettömyyslausuntoa varten pyydämme varaamaan ajan puhelimitse numerosta 02-250 4433.

Lääkärin tekemiin toimenpiteisiin, kuten luomen poistoon, varataan aika puhelimitse 02-250 4433.

  • Varaathan lapsen näytteenottoa varten pidemmän ajan varaamalla kaksi peräkkäistä 15 minuutin aikaa. Näin voimme paremmin huomioida lapsiasiakkaidemme tarpeet ja luoda rauhallisen vastaanottotilanteen. Pidempi vastaanottoaika ei vaikuta käynnin hintaan.
  • EKG-mittausta eli sydänfilmiä varten tarvitaan 30 min ajanvaraus, varaathan kaksi peräkkäistä 15 minuutin aikaa.
  • Paastonäytteitä varten tulee olla 10–12 tunnin ajan syömättä ja juomatta.
  • Tietyt hormoninäytteet on otettava tiettyinä kellonaikoina. Lääkitys voi myös vaikuttaa näytteeseen, esim. kilpirauhaslääkettä ei saa ottaa mittauspäivän aamuna. Olethan yhteydessä ajanvaraukseemme, mikäli olet epävarma tai tarvitset lisäohjeita ennen näytteenottoa: 02-250 4433.
  • Mikäli olet varannut ajan lääkeaineinjektiota varten, huolehdithan että lääke on sinulla mukana.
  • Rokoteaikaa varatessasi varmistathan, että meillä on tarvitsemaasi rokotetta valmiina. Harvemmin annettavia rokotteita tilaamme tarvittaessa jo seuraavalle päivälle. Rokotteiden hintaan sisältyy rokote, pistäminen ja toimistomaksu.
  • Mikäli sinulla on itse apteekista hakemasi rokote mukana, veloitamme sen pistämisestä hinnaston mukaisen hinnan.

Ohjeita työterveyden ajanvaraukseen

  • Olethan varmistanut ennen ajanvarausta, että yrityksesi työterveyshuoltosopimukseen kuuluu sairaudenhoito. Mikäli olet epävarma työterveyshuoltosopimuksesi laajuudesta voit olla yhteydessä omaan työterveyshoitajaasi.
  • Mikäli tarvitset hoitoa, voit varata ajan yleislääkärin sairausvastaanotolle (20 min) puhelimitse tai internetajanvarauksen kautta.
  • Ethän tule vastaanotolle, mikäli sinulla on flunssan tai vatsataudin oireita. Ota sen sijaan yhteyttä puhelimitse omaan työterveyshoitajaasi tai ajanvaraukseemme jatko-ohjeiden saamiseksi.  Sairauspoissaolotodistukset tavanomaisissa kausi-infektioissa voidaan useimmiten kirjoittaa etäkontaktin perusteella.
Toimintaohje työtapaturman sattuessa

1) Työntekijä ilmoittaa työtapaturmasta esihenkilölleen niin pian kuin mahdollista ja hakeutuu hoitoon. Hoitopaikka määräytyy tapaturman vakavuuden perusteella. Hoitoon hakeutumisen ja ajanvarauksen yhteydessä henkilön tulee ilmoittaa, että kyseessä on työtapaturma sekä työnantajan tapaturmavakuutuksen tiedot.

  • Hakeutuminen päivystykseen: kun tapaturma vaatii välitöntä ensiapua tai kiireellistä hoitoa ja arviota.
  • Hakeutuminen muulle hoitavalle taholle (terveyskeskus, lähin yksityinen lääkäriasema): kun tapaturma ei edellytä kiireellistä hoitoon pääsyä, mutta laaja-alaisia hoidollisia, kirurgisia ja/tai tutkimuksellisia toimia tarvitaan.
  • Hakeutuminen työterveyshuoltoon: kun tapaturma ei edellytä kiireellistä hoitoon pääsyä eikä laaja-alaisia hoidollisia, kirurgisia ja/tai tutkimuksellisia toimia.

2) Työnantaja täyttää vakuutusyhtiön tapaturmailmoituksen huolellisesti ja toimittaa tämä mahdollisimman pian, viimeistään 10 arkipäivän kuluessa vakuutusyhtiöön, jossa arvioidaan ilmoituksen perusteella tapahtuneen henkilövahingon korvattavuutta. Tapaturmavakuutus ei korvaa tapaturmaa ilman tapaturmailmoitusta.

Tapaturmien laskutuskäytännöissä menetellään työterveyshuoltosopimuksen mukaisesti.

Työpaikalla, työssä tai työmatkalla sattuneiden tapaturmien hoito kuuluu työnantajan lakisääteisen tapaturmavakuutuksen piiriin. Vapaa-ajalla sattuneiden tapaturmien tutkituttaminen ja hoito eivät sisälly työterveyshuoltoon.

Voit varata ajan työterveyshoitajalle terveystarkastukseen (60 min) nettiajanvarauksen kautta, jos työnantajasi tai työterveyshoitaja tai -lääkäri on kehottanut Sinua tekemään niin. Muussa tapauksessa ole puhelimitse yhteydessä ajanvaraukseemme tai omaan työterveyshoitajaasi.

  • Olethan yhteydessä ajanvaraukseemme 02-250 4433 tai omaan työterveyshoitajaasi.
  • Työfysioterapeutin neuvonta- ja ohjauskäynnit (1–3 kpl) kuuluvat lakisääteiseen työterveyshuoltoon. Mikäli tarvitset neuvontaa ja ohjausta työperäisessä ongelmassa, olethan yhteydessä omaan työterveyshoitajaasi tai ajanvaraukseemme.
  • Mikäli työterveyshuoltosopimukseesi kuuluu työfysioterapeutin sairausvastaanotto ja hoito ilman työterveyslääkärin tai -hoitajan lähetettä, voit olla suoraan yhteydessä työfysioterapeuttiimme.
  • Olethan yhteydessä ajanvaraukseemme 02-250 4433 tai omaan työterveyshoitajaasi.
  • Työterveyspsykologin neuvonta- ja ohjauskäynnit (1–3 kpl) kuuluvat lakisääteiseen työterveyshuoltoon. Mikäli tarvitset psykologin neuvontaa ja ohjausta työperäisessä ongelmassa, olethan yhteydessä omaan työterveyshoitajaasi tai ajanvaraukseemme lähetteen saamiseksi.

Yleiset sopimusehdot, Turun Perhelääkärit Oy

Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan Turun Perhelääkärit Oy:n (y-tunnus 1655568–4) ja sen ammatinharjoittajien (jäljempänä ”Me”) tarjoamiin terveydenhuollon palveluihin mukaan lukien työterveyshuollon palvelut, työnohjauspalveluihin sekä muihin palveluihin. Asiakkaan (jäljempänä ”Sinä”) katsotaan hyväksyneen nämä yleiset sopimusehdot varaamalla ajan palveluumme tai käyttämällä palveluitamme.

Turussa 19.1.2023

Ajanvaraus palveluihimme tapahtuu puhelimitse tai verkkopalvelun kautta. Varauksen yhteydessä Sinun tulee antaa palveluiden tarjoamiseksi oikeat ja riittävät tiedot. Verkkopalveluita ei kuitenkaan tule käyttää, kun tarvitset kiireellistä hoitoa tai kyse on hätätilanteesta.

Kehitämme jatkuvasti verkkopalveluitamme ja pyrimme tarjoamaan Sinulle mahdollisimman sujuvaa palvelua. Tästä huolimatta emme voi taata verkkopalveluidemme jatkuvaa saatavuutta tai virheettömyyttä. Käyttäessäsi verkkopalveluitamme vastaat omista tietoliikenneyhteyksistäsi ja niiden toiminnasta.

Sopimus Sinun ja Meidän välillämme syntyy, kun varaat palveluumme ajan tai jos kyse on palvelusta, jota voi käyttää ilman ajanvarausta, aloittamalla palvelumme käyttämisen.

Jos varaamasi aika tai palvelu koskee terveydenhuollon palvelua, saapuessasi vastaanotolle Sinun tulee esittää Kela-kortti. Jos et esitä Kela-korttia, Sinun tulee hakea Kela-korvausta jälkikäteen Kelasta. Jos et kuulu Suomen sairausvakuutuksen piiriin, et ole oikeutettu Kela-korvaukseen.

Jos varaamasi aika koskee työterveyshuollon palvelua tai et muulla perusteella maksa palvelua itse, Sinun tulee esittää voimassa oleva henkilöllisyystodistus.

Sitoudumme pitämään salassa Meille uskotut potilassalaisuudet sekä muun luottamuksellisen tiedon. Potilasasiakirjojen laatimisen, säilyttämisen ja luovutuksen sekä vaitiolovelvollisuuden osalta noudatamme niitä koskevia lakeja, säädöksiä ja määräyksiä. Noudatamme tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä ja toteutamme tarvittavat toimenpiteet tietojen suojaamiseksi.

Hoidosta, tutkimuksesta tai muusta palvelusta veloitetun maksun lisäksi veloitamme toimistomaksun. Toimistomaksun määrä ja sen määräytymisen perusteet ilmoitetaan kulloinkin voimassa olevassa hinnastossamme.

Kulloinkin voimassa oleva hinnastomme on nähtävillä toimipisteissämme ja verkkosivuillamme. Meillä on oikeus muuttaa hinnastoamme sekä tuottamistamme palveluista perittäviä maksuja.

Ellei muuta sovita, Sinun tulee maksaa palvelu käteisellä tai hyväksymillämme maksukorteilla käynnin yhteydessä.

Laskulla maksettaessa maksuehto on 14 päivää. Viivästyskorko määräytyy korkolain (633/1982) mukaan. Jos valitset maksutavaksi laskun, veloitamme myös laskutuslisän.

Työterveyshuoltoon liittyvistä käynneistä laskutetaan kuitenkin ensisijaisesti työnantajaasi.

Mikäli kyseessä on työterveyshuoltoon kuuluva palvelu tai et muulla perusteella maksa palvelua itse, Sinun tulee selvittää ja varmistaa maksujärjestely ajanvarauksen yhteydessä, jotta voimme tarjota Sinulle mahdollisimman sujuvaa palvelua. Jos ilmoittamasi taho ei ole velvollinen maksamaan palvelua, maksusta vastaat tällöin Sinä itse.

Jos huomaat, ettei varaamasi aika sovi Sinulle, Sinun tulee peruuttaa varaamasi aika viimeistään vuorokautta ennen varattua aikaa. Mikäli et ole peruuttanut aikaa, Meillä on oikeus veloittaa puolet (50 prosenttia) varaamasi palvelun hinnasta. Lisäksi veloitamme laskutuslisän. Jos kyseessä on kuitenkin laboratorioaika, veloitamme 40 euroa ja laskutuslisän. Ajanvaraus peruutetaan puhelimitse tai verkkopalvelussamme.

Jos saavut vastaanotolle myöhässä, emme ole velvollisia ylittämään sovittua aikaa tai aloittamaan toimenpidettä, jos sitä ei voida suorittaa loppuun sovitussa ajassa. Jos vastaanottoa tai toimenpidettä ei voida aloittaa, Meillä on oikeus veloittaa Sinulta puolet (50 prosenttia) varaamasi palvelun hinnasta.

Silloin kun varaamasi aika liittyy työterveyshuollon palveluun tai et muulla perusteella maksa palvelua itse, voimme laskuttaa työnantajasi tai muun maksajan sijaan Sinulta sellaisen ajan tai palvelun, jonka olet jättänyt peruuttamatta tai johon olet saapunut myöhässä.

Pyrimme ottamaan Sinut vastaan sovittuna aikana. Terveydenhuollon palveluiden luonteen vuoksi emme kuitenkaan voi taata sovitussa aikataulussa pysymistä.

Suoritamme Meille kuuluvat tehtävät huolellisesti ja ammattitaitoisesti. Terveydenhuollon palveluiden luonteen vuoksi emme kuitenkaan voi taata Sinulle annetulle hoidolle tietynlaista lopputulosta.

Lääkäriasema ja ammatinharjoittajat toimivat itsenäisesti ja erillisinä sopimuspuolina Sinuun nähden. Siten palvelua koskevat erimielisyydet tulee selvittää ensisijaisesti suoraan potilaan ja palvelun antaneen lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön välillä.

Jos varaamasi aika liittyy työterveyshuollon palveluun, palveluista vastaa työterveyshuollon palvelujen tuottaja Turun Perhelääkärit Oy.

Meillä on oikeus muuttaa näitä yleisiä sopimusehtoja. Muutoksia sovelletaan palveluihin, joihin olet varannut ajan sopimusehtojen muuttamisen jälkeen.

Pyrimme ensisijaisesti ratkaisemaan erimielisyydet neuvotteluin Sinun kanssasi. Jos erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi neuvotteluilla, Sinulla on oikeus saattaa asia kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi (www.kuluttajariitalautakunta.fi). Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn Sinun tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Jos olet tyytymätön saamasi hoitoon tai kohteluun, Sinulla on oikeus tehdä Meille muistutus. Lisätietoa muistutuksen tekemisestä antaa toimipaikkamme potilasasiamies. Potilasasiamiehen yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme ja jokaisesta toimipaikastamme.

Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.

Allmänna avtalsvillkor, Turun Perhelääkärit Oy

Här informerar vi om allmänna villkor för hälsovårstjänster producerade av Turun Perhelääkärit OY:s (FO-nummer 1655568-4) yrkesutövare (hädanefter ”vi”). Till dessa tjänster hör även företagshälsovården, handledning och övriga tjänster.
Kunden (hädanefter ”du”) anses ha godkänt dessa allmänna avtalsvillkor genom att boka tid till eller använda sig av våra tjänster.

Åbo 19.1.2023

Tidsbokning till våra tjänster görs på telefon eller som nätbokning. I samband med bokningen måste du uppge korrekta och tillräckliga uppgifter för att tjänsterna ska kunna erbjudas. Nätbokning ska inte användas om det gäller brådskande vårdbehov eller en akut situation.

Vi utvecklar ständigt våra nättjänster och strävar efter att kunna erbjuda dig så smidig service som möjligt. Det oaktat kan vi inte garantera ständig tillgång till eller fullständig felfrihet i våra nättjänster. När du använder våra nättjänster ansvarar du själv för dina egna telekommunikationsuppkopplingar och deras tillförlitlighet.

Avtalet mellan dig och oss träder i kraft när du bokar en tid eller, om det gäller en tjänst du kan använda utan tidsbokning, när du påbörjar nyttjandet av tjänsten

Om tiden du bokat gäller en hälsovårdstjänst, ska du uppvisa ditt Fpa-kort när du anländer. Om du inte visar upp Fpa-kortet, måste du söka ersättning i efterhand från Fpa. Om du inte omfattas av Finlands sjukförsäkring, är du inte berättigad till Fpa-ersättning.

Om den bokade tiden gäller en företagshälsovårdstjänst eller om du av någon annan anledning inte betalar för tjänsten själv, ska du uppvisa ett giltigt identitetsbevis.

Vi förbinder oss att bevara patienthemligheter som anförtrotts oss och även annan information av konfidentiell natur. Vad gäller patientjournaler, deras uppbevaring och överlåtelse följer vi gällande lagar, förordningar och bestämmelser. Vi följer lagstiftningen kring dataskydd och vidtar nödvändiga åtgärder för att skydda data.

Vid sidan av arvoden för vård, undersökning eller andra tjänster uppbär vi också en expeditionsavgift. Avgifterns storlek och grunderna för hur den bestäms meddelas i den prislista som gäller för tillfället.

Den prislista som är gällande finns offentliggjord på våra serviceställen och på våra nätsidor. Vi har rätt att ändra prissättningen samt storleken på arvodena som uppbärs för tjänster vi producerar.

Observera att karaktären på hälsovårdstjänster är sådan att alla nödvändiga undersökningar och vårdtjänster inte alltid kan förutbestämmas.

Såvida annat inte är överenskommet, ska du i samband med besöket betala kontant eller med ett betalkort som vi godkänner.

Begär du att få betala med räkning är betalningsvillkoret 14 dagar. Förseningsränta uppbärs enligt räntelagen (633/1982). Om du väljer räkning som betalningssätt, debiterar vi också en faktureringsavgift.

Vid företagshälsovårdsbesök debiteras i första hand din arbetsgivare

Om det gäller en tjänst inom företagshälsovården eller om du av annan orsak inte betalar tjänsten själv, ska du utreda och klargöra betalningsförbindelsen i samband med tidsbokningen så att vi kan erbjuda dig så smidig service som möjligt. Om den du uppgett som betalare inte är skyldig att betala för tjänsten, ansvarar du själv för betalningen.

Om du märker att den bokade tiden inte passar dig, ska du avboka den reserverade tiden senast ett dygn före den bokade tiden. Om du inte har avbokat tiden, har vi rätt att debitera hälften (50 procent) av priset på den tjänst du bokat. Dessutom debiterar vi faktureringstillägg. Om det gäller en laboratorietid, debiterar vi 40 euro och faktureringstillägg. En tidsbokning avbokas per telefon.

Om du anländer försenad till mottagningen är vi inte tvungna att överskrida den överenskomna tiden eller inleda en behandlingsåtgärd, om den inte hinner slutföras inom den överenskomna tiden. Om mottagningen eller en åtgärd inte kan inledas, har vi rätt att debitera dig hälften (50 procent) av priset på den tjänst du bokat.

När den bokade tiden gäller företagshälsovård eller en tjänst du på annan grund inte själv betalar, kan vi istället för din arbetsgivare eller någon annan betalare debitera dig för en tid eller tjänst du inte avbokat, eller som du kommit försenad till.

Vi strävar efter att ta emot dig på överenskommen tid. På grund av hälsovårdsjänsternas karaktär kan vi dock inte alltid garantera att tidtabellen håller.

Vi utför våra tjänster noggrant och med yrkeskunnighet. På grund av hälsovårdstjänsternas karaktär kan vi dock inte garantera dig ett specifikt slutresultat på den givna vården.

Läkarstationen och yrkesutövarna fungerar självständigt och som separata avtalsparter i förhållande till dig. Därför bör meningsskiljaktigheter om vården i främsta hand utredas mellan dig och den vårdande läkaren eller annan yrkesperson i hälsovården.

Om den bokade tiden gäller företagshälsovård, är den ansvariga producenten företagshälsovården inom Turun Perhelääkärit OY.

Om en patientskada förorsakas av vår verksamhet, tillämpas patientskyddslagen (948/2019).

Vi har rätt att ändra dessa allmänna avtalsvillkor. Förändringarna tillämpas på tjänster som du har bokat tid till efter att ändringarna har gjorts.

Vi strävar efter att i första hand lösa meningsskiljaktigheter genom förhandling med dig. Om meningsskiljaktigheterna inte kan lösas genom förhandling, har du rätt att föra ärendet till konsumenttvistenämnden för avgörande (www.konsumenttvistenämnden.fi). Innan ärendet förs till konsumenttvistenämnden ska du vara i kontakt med konsumentrådgivningen (www.konsumentrådgivningen.fi).

Om du är missnöjd med vården eller bemötandet du fått, har du rätt att rikta en anmärkning till oss. Tilläggsinformation om att göra en anmärkning ges av vår patientombudsman. Patientombudsmannens kontaktuppgifter finns på våra nätsidor och på alla våra serviceställen.

På detta avtal tillämpas finsk lagstiftning.

Siirry ajanvaraukseen klikkaamalla: